ســــــلوکـــــ

نه سازش نه تسلیم .....یار ولایت هستیم

ســــــلوکـــــ

نه سازش نه تسلیم .....یار ولایت هستیم

ســــــلوکـــــ

نلرزد دل ما ز تحدید و تحریم
ره ما حماسه ست نه سازش نه تسلیم

پیام های کوتاه
نویسندگان

تاریخ تشیع در لبنان

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۱۴ ب.ظ

1- ورود به لبنان

ابوذر صحابی ارجمند رسول خداست که پیامبر در مورد او فرمودند:«آسمان سایه نکرده و زمین برنداشته کسی را که راستگو تر از ابوذر باشد.»

کتب مختلف در باره ی زندگانی او پس از شهادت حضرت پیامبر روایات مختلفی را ذکر نمودند:

     أ‌-   او در زمان حیات پیامبر در بیشتر اوقات کنار رسول الله بود . پس بنابراین احادیث زیادی نیز از آن حضرت به یاد داشت که پس از ایشان مبادرت به نقل این احادیث ورزید. این کار وی برخلاف سیاست حکومت وقت، یعنی ممنوعیت نقل حدیث، بود. خلفای وقت که خود را حریفی مناسب برای ابوذر نمی دیدند، او را به شام نزد معاویه و دست آخر به ربذه تعید کردند.

البته طبق این روایت اًبوذر نه به خواسته ی خود بلکه به زور و اجبار از مدفن حبیب خود دل می کند.

    ب‌-  روایت دیگر بر این مبناست که اصولا ابوذر در زمان عمر به خواست خود به شام رفت. زمانی که معاویه از طرف عثمان به عنوان والی شام برگزیده شده بود، به تجملات اهمیت می داد و درباری مانند پادشاهان برای خود ساخته بود. ابوذر از این فرصت استفاده کرد و به توبیخ حکومت فاسد زبان گشود و مردم را به حکومت حق که همان حکومت امیر المومنین بود دعوت کرد.معاویه نیز که نتوانست جلوی او را بگیرد از عثمان خواست که او را به ربذه تبعید کند.

اما نکته ی مهم و مورد بحث ما این است که مرد حقی چون ابوذر هیچگاه از سخت حق دست بر نمی دارد. با سخنان او در شام و سفرهای او به جبل عامل مردم آن دیار را به تشیع متمایل کرد. به گونه ای که تشیع مردم جنوب لبنان را از برکت وجود این صحابی ارجمند رسول خدا می دانند. گواه این مطلب مسجدی است که هنوز به نام ابوذر غفاری در دهی به نام میس الجبل مشهور است.

و به راستی می توان درس های زیادی از تک تک چهره های سرشناس تشیع گرفت... .

 

 

2-علمای لبنان

جنوب لبنان و منطقه ی جبل عامل نامی است آشنا که در تاریخ شیعه سوابق درخشانی دارد. شیعیان این خطه در جهاد و مبارزه، استواری و ثبات قدم در برابر دشمان اسلام و بشریت و عشق و اخلاص نسبت به امیر المومنین و فرزندان معصومش مشهورند.

از قرن ها پیش تاکنون، دانشمندان و فرزانگان زیادی از سرزمین مقدس جبل عامل برخاسته اند که هریک افتخاری بس بزرگ برای اسلام ومسلمین اند. فقهای نامداری چون محقق ثانی، شیخ لطف الله میسی، شهید اول، شهید ثانی، علامه سید محسن امین و ...-رضوان الله علیهم اجمعین- از آن دیارند.

شیخ حر عاملی که از مفاخر بنام جبل عامل است می نویسد:

از بعضی استادان بزرگ شنیدم که در یکی از روستاهای جبل عامل در زمان شهید اول هفتاد مجتهد در تشییع جنازه ای شرکت داشتند. شمار نویسندگان و دانشمندان این منطقه به سایر مناطق 1به5 است در صورتی که از نظر وسعت 100/1دیگر کشورهاست.

در مورد علمای شیعی لبنان سخن بسیار است؛ اما همین بس که:

1- دانشمند محقق، میرزا محمد باقر موسوی خوانساری در باره ی شهید اول می نویسد: شهید اول بعد از محقق حلی بزرگترین فقها ی آفاق است. تمام دانشمندان، بصیرت کامل و آگاهی و استادی او را اعتراف دارند.

برازندگی وی در فقه و قواعد احکام همچون برازندگی شیخ صدوق در نقل احادیث اهل بیت است.

چونان شیخ مفید و سید مرتضی است در اصول عقاید و کلام و در بحث و مناظره و پوچ نمودن و از صحنه خارج کردن اندیشه های انحرافی.

چونان نصیر الدین طوسی است، در گستردگی دانش و فنون مختلف و زیادی استاد و شاگردان مبرز و بزرگ.

2- همین محقق در مورد شهید ثانی می نویسد: تا این زمان، من هیچکس از دانشمندان بزرگ را سراغ ندارم که در بزرگواری و عظمت شأن و مقام والا، خوش فهمی، سلیقه ی نیکو، سعه ی صدر، بلند پایگی، تیزهوشی، عزم استوار، شیوه ی صحیح تحصیلی، زیادی استادان، طبع ظریف، معنویت کلام و کامل و بی عیب بودن تألیفات به پایه ی شهید ثانی رسیده باشد؛ بلکه می توانم بگویم وی در تخلق به اخلاق الی چیزی نمانده به مقام عصمت برسد.

 3- شیخ بهایی که در بیشتر علوم روز تبهر داشت و حتی تالیفاتی نیز در علومی چون معماری، غریبه، ریاضیات، نجوم و... دارد.

4- فرهنگ شیعی ما در ایران شاید متأثر از چنین بزرگانی باشد؛زیرا همانطور که می دانید پس از شهید ثانی دیگر در حکومت عثمانی جایی برای شیعیان نبود پس به ایران آمدند تا خدمات خود را ارائه دهند. آیا نوبت ما نشده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

۹۳/۰۴/۱۹
علی غریب

نظرات  (۲)

۱۴ دی ۹۴ ، ۲۳:۰۸ http://naghleghol.ir/
http://amenin42.blogfa.com/
سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
" تاریخ تشیّع در لبنان "
با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/29914
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت "حرف تو" به شما:
"امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام): خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله‌ی آن اخلاص خلق را بیازماید."
یا علی
پاسخ:

سلام علیکم 

ممنون از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی